Lättlärda hundar

Fick lust att träna hundarna lite på kvällen & eftersom jag varit borta i helgen hade jag en border collie med energi hemma. Sen eftersom det är SNÖSTORM här hemma så fick det bli lite trix inne. Eftersom Sue inte har världens bästa balans så tänkte jag att sittfint borde vara en utmaning men det gick jätte fort att lära henne det så på fem min kunde hon det redan, nu behöver jag bara lägga på tiden hon ska sitta fint, för att bygga på balansen mer & mer.

Tayra fick lära sig buga, hon kopplade det som ett läggande i början men efter en liten stund satt även det jätte bra blir verkligen förvånad över hur fort de kopplar, men mkt beror nog på metoden man använder, jag använde mig utav shaping den här gången, då hunden själv får komma på vad den ska göra & när den gör ett steg åt rätt håll får den belöning. Vilket gör att hunden kopplar fort då det blir som att hunden kommer på det själv utan hjlälper. Även Raxa lärde sig ett nytt trix & det blev skäms, hon är verkligen hur rolig som helst att klickerträna, det bara lysser om henne & hon är så snabbtänkt & lättlärd. Jag trodde verkligen inte att vi skulle få hem en så snabbtänk & pigg hund när mamma beställde en skye terrier, men skenet bedrar & hon är verkligen en riktigt lite krutboll.

KOMMENTARER


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: